Här ovan ser ni oss alla: Philemon, Aragorn (död 2009), Rufus (död 2009), Imma (död 2013), Conny (död 2011),
Assar (tyvärr försvunnen sedan sommaren 2013), Sixten, Majsan, Jenny (död 2015) och Rafael.
Vår lille nykomling Robin finns inte med på bilden än...

torsdag 29 juli 2010

Matte

Eftersom Conny har semester idag (och låter gammelmatte värma honom i sin säng), och de andra katterna också passar på att vila efter gårdagen, tänkte jag ta mig friheten att skriva lite om mina egna intryck från besöket...

Den här sommaren har vi haft nåden att träffa Mimmis, Chickos, Tarzans och Sessans matte och sambo, Södertäljekatternas blogghjälp och Wikkis stora matte, matte och mattes sambo... och det är jag inte bara oerhört tacksam över - jag känner mig också mycket priviligierad att ha mött dessa fantastiska kattmänniskor. Att samtala med dem har varit direkt uppbyggligt... i kattvärlden möter man ju så mycket elände och nöd, katter som har det svårt alldeles oförskyllt. Men så får man chansen att lära känna dess direkta motsats: eldsjälar, människor med hjärtan som svämmar över av kärlek till dessa katter, och hoppet växer i ens eget hjärta. Med sådana tvåbeningar finns det ljus i allt det svåra för katterna! Samma sak känner jag också för två andra kära vänner som jag är lycklig att känna: Moses', Pis, Prickens och Svarts hussefar och Kapten Karlsson.

En annan sak jag har reflekterat mycket över är hur naturliga dessa möten känts. Vad är det egentligen inom oss som binder oss samman? Kärleken till katten, naturligtvis... men vi måste på något outgrundligt vis dela också andra likheter, när det känns som om vi alltid har känt varandra fast vi just träffats! Samtalsämnena vill aldrig sina, man skrattar tillsammans, man engagerar sig i samma saker... det är som om kattmänniskor tillhör samma andliga familj, eller hur jag skall uttrycka det. Som om vi hör ihop med osynliga band och genast känner igen varandra när vi möts.

Det är stort... det kan inte vara annat än Skaparkattens verk!

3 kommentarer:

  1. *sniff* Det var fint sagt. Tänk vilken tur att Skaparkatten förde oss alla tillsammans via bloggandet. *dubbelsniff*

    SvaraRadera
  2. Mjau jag håller med - SkaparKatten har en Tass med i Mycket! *blink*
    TassKram Wikki

    SvaraRadera
  3. Jaså, Conny har semester? Skönt. Sen skriver matte så fint om att det är rent uppbyggligt att det finns så många människor som verkligen bryr sig om katter. Man hör ju oftast om motsatsen. Jag ser ganska ofta katter som har haft det riktigt svårt och ibland kan det kännas hopplöst att jobba för dem, eftersom det aldrig tycks ta slut. Men så har man sina fantastiska bloggkompisar, och vips är hopplösheten som bortblåst och man tar nya tag. För att förhoppningsvis rädda några katter till ett bra liv hon fina människor. Som de i klostret i Otterbäcken till exempel.

    SvaraRadera