Här ovan ser ni oss alla: Philemon, Aragorn (död 2009), Rufus (död 2009), Imma (död 2013), Conny (död 2011),
Assar (tyvärr försvunnen sedan sommaren 2013), Sixten, Majsan, Jenny (död 2015) och Rafael.
Vår lille nykomling Robin finns inte med på bilden än...

tisdag 9 februari 2010

Gammelmatte

Nu har vi hamnat i en mycket intressant och händelserik fas här i klostret. Det pågår rangordning och det morras, väses och fräses vart man än kommer. Alla katterna, även Jenny och Majsan, är i dagsljus spända mot varandra och de morrar och fräser. För min del trodde jag att det beror på att Jenny och Sixten är så lika i färger och struktur, men matte säger att när de kommit in i en större kattgrupp så måste även de rangordna sig! I natt när det var riktigt mörkt, dock, så pussades Jenny och Majsan och det var inga problem emellan dem. Majsan kom så småningom och ville ligga hos mig - under täcket - och vi gosade tills vi somnade. Jenny sover i sin transportkorg. Gallerdörren står dock öppen hela tiden. Sixten och Jenny har haft långtgående försök till närmanden. Sixten försöker hela tiden bli vän med henne, men kommer han för nära fräser hon och han tar ett litet hopp tillbaka. Han försöker dock igen och igen. Jag vet inte hur långt de har kommit i försöken att bli vänner för Majsan och jag somnade framåt morgonsidan och då höll de fortfarande på. Jag gav dem ett nattamål - alla sex katterna fick förstås - eftersom jag tyckte att de hade jobbat på så bra att de behövde få lite mat efter så många timmar. Alla avbröt vad de höll på med och höll sams under matvilan. Just nu är det ganska lugnt här för här inne på kontoret går Majsan omkring och småjamar och spinner. Hon är så kelig och mysig. Jenny kommer då och då och "tankar" som jag kallar det. Alltså - lite kel i förbifarten. Nåja, detta var ju den första riktiga natten här. Jag tror att det kommer att gå rätt fort mellan de s.k. "bonnkatterna". Imma står liksom över alltsammans. Hon ligger lugnt och stilla och bara iakttar sina "underlydande" medan Conny - stackaren - har insett att han inte kommer att stå högst i rang och han gnyr och skriker när han kommer i närheten av flickorna. Han var ranglägst där han bodde förut och verkar bli det här också, men jag hoppas att han kommer att komma i mitten och skyggispojkarna - kanske Assar blir den lägst stående. Vi får avvakta och se.

5 kommentarer:

  1. Spännande, tjejerna verkar hur mysiga som helst. Får hoppas att Conny inte blir hackkyckling (katt) Nosbuff

    SvaraRadera
  2. Visst är det märkligt att man aldrig kommer ifrån denna rangordning, varken mellan katter eller människor verkar det. Det är en fas de måste igenom. Jag tror de kommer att bli vänner med Conny snart. De är ju vana att bo med hund och där ville det nog till att de talade om vilka som besämmer, men det ska ha gått väldigt bra, så jag tror det här också kommer att göra det när de är "färdiga". Kul att Majsan redan vågar ligga i människosäng och snusa. Ge alla katter en stpr kram från blogghjälpen.

    SvaraRadera
  3. Så roligt att Majsan redan blivit sängkatt! Kanske vågar Jenny också snart, när hon kollat in läget lite. Rangordning kan vara klurigt att bestämma. *nickar instämmande* Vi hoppas och tror att när man konstaterat rollerna så blir det fredlig grannsämja. För man kan väl inte jama miss-sämja? Kurr och burr.

    SvaraRadera
  4. Åh så viktigt skede ni är inne i nu. Nu skall alla hitta sin plats i klostret. Jobbigt men viktigt.

    Håller alla tassar för att allt skall gå bra.

    Nospussar till er alla!

    SvaraRadera
  5. Matte har läst någonstans att katt flockar brukar styras matriarkalsikt(honorna bestämmer) de som är lägst i rang är de kastrerade hanarna. Blir spännande att höra hur det går för er. Sixten och jag är ju inte världens bästa kompisar än, men ibland nospussas vi.

    SvaraRadera