Här ovan ser ni oss alla: Philemon, Aragorn (död 2009), Rufus (död 2009), Imma (död 2013), Conny (död 2011),
Assar (tyvärr försvunnen sedan sommaren 2013), Sixten, Majsan, Jenny (död 2015) och Rafael.
Vår lille nykomling Robin finns inte med på bilden än...

tisdag 8 oktober 2013

Imma

Jag befarar allvarligt att jag snart inte har något att jama om i bloggen, ifall matte fortsätter att fundera i samma banor som hon gjort ett tag nu. Hon vill leva ett enkelt och "tämligen tråkigt" vardagsliv, säger hon... och sådant är ju inte särskilt spinnande, eller hur? Jam antar att det beror på att det har hänt så mycket på sistone, och att matte är trött på det.

Dessutom, ni vet ju att det här är ett kloster, vilket betyder att matte lever efter idealet att saker inte skall få betyda så mycket för henne att hon inte kan mista dem utan att må dåligt, och då och då pratar hon om att förenkla här hemma - det oroar mig inte särskilt, för vi katter riskerar inte att åka ut i alla fall... men sedan hon började följa den där TV-serien "Leva som Amish" har hon fått en speciell glimt i ögat som jag måste hålla koll på. Amish lever nämligen ännu enklare än vi - de har inte elektriska saker inomhus och de åker häst och vagn istället för bil! Nu tror jag väl inte att matte tänker byta ut bilen mot en häst... hon är knasig, men inte komplett galen... jag menar, jag skulle vilja se henne och gammelmatte pendla till sjukhuset i Skövde med häst och vagn?!?

"Jag håller inte med dem i deras Bibel-tolkning" säger matte om Amish-folket "men jag tycker att de lever väldigt förnuftigt". Så nu bevakar jag varje steg hon tar, och skulle hon börja slänga ut saker som hon tycker att vi inte behöver skall jag sätta alla mina kloster-katter och Belle på att lappa sådant hon inte får röra. Det får finnas gränser för hur många förändringar jag tolererar i mitt revir! *fnyser*

5 kommentarer:

  1. Har er matte inte sett den där TV-serien där Amish ungdomar åker till stora staden och dricker sprit , klär sig "vågat" och tatuerar sig :)
    Lagom är nog bäst med allt , säger min matte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Matte hälsar att hon för rätt många år sedan såg ett TV-program om hur Amish-ungdomar gavs ett år då de fick leva som "vanliga tonåringar" utan att bli utstötta ur församlingen, så att de visste vad de valde när de sedan återvände (eller också stannade kvar utanför församlingen)... det var intressant, säger hon.

      Tass från Imma, abbemissa.

      Radera
  2. *voff*
    -Min matte har en bok av Erik Bengtsson...den heter "Amish" - intressant säger matte.
    Ska vi stoppa den i er brevlåda när vi åker till Skåne på torsdag..?
    *vift vift vift*
    Trasslavovven

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, ett så generöst erbjudande! Men hur lämnar vi tillbaka den sedan matte läst den? Ni får lägga med en lapp om var ni bor, så att vi kan skjutsa hem boken efteråt... *kurr*

      Tass från Imma, abbemissa.

      Radera
  3. Det ordnar sig...
    Är det någon hemma i morgon?
    *vift vift vift*

    SvaraRadera