Här ovan ser ni oss alla: Philemon, Aragorn (död 2009), Rufus (död 2009), Imma (död 2013), Conny (död 2011),
Assar (tyvärr försvunnen sedan sommaren 2013), Sixten, Majsan, Jenny (död 2015) och Rafael.
Vår lille nykomling Robin finns inte med på bilden än...

onsdag 17 augusti 2011

Matte

Idag när jag körde till Gullspång för att hämta mamma (gammelmatte) hos tandläkaren, lyssnade jag på P1 och råkade hamna mitt i ett mycket spännande program med titeln I huvudet på en katt. Tyvärr hörde jag bara en del av det intressanta innehållet, men hela programmet finns på länken så jag skall lyssna ordentligt på det en annan dag.

Att jag reflekterar lite extra över detta program beror på det forskaren Jenny Loberg säger om att det skulle gå alldeles utmärkt att använda katter som vall-katter, precis som vissa hundar är utmärkta vall-hundar. Imma vallar nämligen ihop gammelmatte och mig här hemma just nu för att försöka få oss alla tre att hålla oss i vardagsrummet, där hon förmodligen känner sig tryggast... och tro mig, hon är bra på det! Det här känner jag igen från när Aragorn och Rufus hade dött, för då gjorde hon exakt likadant bara med den skillnaden att vi skulle vistas i sovrummet.

Ja, käraste vänner... i morgon åker gammelmatte och jag till Jönköping och hämtar Philemon! Det blir säkert en mycket jobbig dag för oss alla, men alldeles särskilt för lillkillen - han har då rest med tåg från Malmö tillsammans med sin matte, som mår jättedåligt över att behöva skiljas från honom men inte har något val eftersom hon inte kan hantera hans kissproblem (han gör precis som Imma gjorde i många många år, kissar på allt som är mjukt... men har jag lyckats hjälpa Imma, skall jag säkert kunna hjälpa Philemon också!). Och sedan väntar ännu en lång resa, denna gång med bil, innan stackars Philemon äntligen får fast mark under tassarna. Jag blev lite förskräckt när jag hörde av hans matte att han inte fått lära sig gå i sele, för min tanke hade varit att låta honom sträcka på benen och dricka lite vatten m.m. innan vi vände hemåt... nu får vi försöka rasta honom inuti bilen istället, eftersom vi inte kan riskera att han blir rädd och flyr. Har för säkerhets skull köpt Feliway spray, som jag skall spreja i bilen och transport-korgen en stund innan han kommer med oss.

Och sedan kommer det stora svåra: att presentera en restrött och förmodligen rädd kille för Imma, som säkert kommer att avsky blotta åsynen av honom så här i början! Men vi har lagt ut en strategi baserad på erfarenheterna från Connys intåg här i reviret och tror att vi skall klara av alla eventuella problem steg för steg.

Skall faktiskt bli skönt att få tänka på något roligt som lite vila i allt detta gråtande och förtvivlade sörjande...

PS. Kan berätta att Connys uppfödare mejlade mig igår, djupt rörd och stolt över alla fina eftermälen hennes unge fått av er alla! Hon har läst den här bloggen, era kommentarer och vad ni skrivit i era egna bloggar... så ni stöder inte bara oss, utan också andra som varit viktiga i hans alltför korta liv! DS.

12 kommentarer:

  1. Det där radioprogrammet var jätteintressant. Spännande forskning.
    Håller tumarna för er och att allt går bra med lille Philemon i morgon. Kram!

    SvaraRadera
  2. Lycka till imorgon, det kommer gå galant.

    Ta med något som Imma har haft och legat på. Då kan han, under resans gång, få hennes doft på sig och smälta in bättre i gruppen. Tror på lugn och ro en stund efter hemkomsten, han måste ju få landa efter resan. Men det där kan ni ju, tänk så bra det gick för Rafael. Brittmari och gänget i Örebro

    Philemon kommer till en underbar kattflock som har underbara tjänare vid namn Matte och gammelMatte. *ler*.

    SvaraRadera
  3. Godmorgon!
    LYCKA TILL med den långa resan!
    Vi tänker på er och håller tassarna för att ni kommer lyckligt hem igen med Philemon.

    =^.^=

    Nosbuffar

    SvaraRadera
  4. Idag är det Dagen med stort D! Både för Philemon och Klostrets ALLA invånare. Självklart är det svårt för Philemons matte att lämna sin älskade misse, men om man tänker på att Philemon får världens bästa hem och superfina mattar, kanske det underlättar.
    Vi tänker på er och önskar er en lycklig resa!
    Kör försiktigt!
    Tasskramar
    M & V
    Matte skickar vanliga kramar och tackar för länken till radioprogrammet

    SvaraRadera
  5. Idag är Dagen med stort D. Det lär bli en lång dag för Philemon, men vi hoppas att han inte tycker det är alltför jobbigt med den långa resan. Lycka till, allihop! Kurr och burr.

    SvaraRadera
  6. Blir så rörd när jag läser sista stycket också. "Ringar på vattnet" säger matte och det känns gott - som att SkaparKatten håller sin Tass över detta! NosPuss Wikki

    SvaraRadera
  7. Programmet var verkligen intressant! OCH det finns fler program om oss katter på Vetenskapsradion!
    Nosbuffar
    M & V

    SvaraRadera
  8. Hoppas det går bra att hämta Philemon idag , men det gör det säkert :)
    Jag och matte lyssnade på det där intressanta radioprogrammet en stund igår , sen kom husse pch avbröt oss :(
    Hoppas vi hinner lyssna på hela nån gång under dagen.

    SvaraRadera
  9. Jamar med de andra - hoppas resan går bra och kör försiktigt! Se till bara att ni, matte och gammelmatte inte glömmer bort att ta hand om er själva också, vi vill inte att ni blir sjuka igen.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
  10. Hoppas resan går alldeles utmärkt och att Philemon genast förstår vilka fantastiska 2- och 4-beningar hans nya familj består av!!
    Uppmuntrande nosbuffar♥

    SvaraRadera
  11. hoppas allt går bra , nosbuffar o kram från Gandalf o tussan med matte cina

    SvaraRadera
  12. Åh, så spännande det ska bli att höra fortsättningen av historien om Philemons långa resa till sina nya mattar och kompisar! Förstår att det är en lättnad att få något nytt och roligt att tänka på och planera för.
    Så fint att Connys uppfödare är så engagerad.
    Intressant om vall-katterna!
    Kramar och tassklappar

    SvaraRadera