Här ovan ser ni oss alla: Philemon, Aragorn (död 2009), Rufus (död 2009), Imma (död 2013), Conny (död 2011),
Assar (tyvärr försvunnen sedan sommaren 2013), Sixten, Majsan, Jenny (död 2015) och Rafael.
Vår lille nykomling Robin finns inte med på bilden än...

torsdag 7 juni 2012

Matte

Philemon borde ha fått ta tass om det här blogginlägget själv, men han har inte tid, jamar han... så han nöjer sig med att hälsa att "bilen är definitivt inte uppfunnen av en katt". Fast på skånska, då. Och det har han ju rätt i!

Det som hänt är att ett av Philemons rivsår (efter fajten med Sagge) har blivit infekterat. Jag har försökt sköta det, men igår svullnade det rejält och idag kunde jag pressa ur massor av var... och då insåg jag att jag behövde hjälp, så jag ringde vår veterinär och fick komma med Philemon direkt. Och den här gången hade Philemon nästan lika starka röstresurser som Imma, vilket inte vill säga lite - till sist gick mitt huvud i vågor av hans vrålande *suckar*.

Olle tog emot nästan direkt, undersökte såret och lyckades få ur ännu mer var. "Det här behöver behandlas med antibiotika" var hans dom, så när vi åkte hem hade vi med oss en gul lapp på Amimox samt en förhatlig krage som jag visserligen har knåpat ihop (rena terapi-arbetet!) men inte har applicerat än. Visserligen slickar Philemon ibland på såret, men det var okej enligt Olle... "bara han inte blir överdriven, för då kan han utveckla eksem"... så jag tänker bara använda tratten när jag gör rent såret. Det gör nämligen ont - det både syns och hörs! Stackars Philemon...

Sagges husse fick tyvärr förhinder och kunde inte komma igår, vilket var väldigt tråkigt. Särskilt för Sagge, som nu - när husse åter existerar i hans sinnevärld - ropar efter honom! Men när jag var hos veterinären passade jag på att kolla upp vad Feliway kostar, så när Sagges husse ringer kan jag berätta det för honom. Jag skall också förbereda ett "första tiden hemma"-kit inför Sagges hemgång, så att husse slipper skaffa allting direkt... ni vet, sand, mat, en klotång, en bra karda o.s.v. Låda, transportkorg och sandspade hade han redan, och en luddig filt som han haft att sova på här skall han få med sig hem.

Nu sitter jag här och ber Gud se till att jag verkligen får mina skattepengar i morgon, för vi behöver verkligen bunkra både mat, sand och mediciner!

5 kommentarer:

  1. Vilken otur ni har killar!
    Men hoppas att ditt sår läker snabbt nu, Philemon!
    Och att Sagges husse snart kan hämta sin pojke!
    Vi håller tassarna för skatteåterbäringen!
    NosPuss Wikki
    PS Jag har tassat till en vägbeskrivning till Franciskuslunden nu på bloggen, om ni nån gång vill besöka den! Det är en fridfull plats!♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Wikki! Faktum är, att ifall skattepengarna kommer tänkte vi ev. delta i begravningen... känns angeläget, om vi kan. Vägbeskrivningen var utmärkt!

      Kram från sr. Carina.

      Radera
  2. Märker att blogghjälpen skrivit mitt svar på fel inlägg. Typiskt. Jag sa i alla fall till henne igår att sätta in en slant till mat och annat åt katterna. Ninja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Käraste Ninja! Det spelar ingen roll om inlägget hamnade på fel ställe, för ditt och blogghjälpens hjärtan sitter i alla fall på de rätta ställena! Vi är så innerligen tacksamma för hjälpen, för skattepengarna kommer först på måndag har vi nu fått veta... tack vare er kan vi ändå hämta Philemons medicin och ordna mat över helgen, samt delta i begravningen i Örebro. Nospuss och kram på er!

      Er tillgivna sr. Carina, klosterkatternas tjänarinna.

      Radera
  3. Aj,aj låter inget bra det där! Man ska inte slåss!
    Det där med älgört är mycket användbart. Man kan göra supergod saft på den enligt samma recept som för flädersaft. Så kan man av saften göra gelé eller torka blommorna och sen använda dom som te. De är febernedsättnade och botar även huvudvärk. Alltså en riktig gammal läkeväxt

    SvaraRadera