Här ovan ser ni oss alla: Philemon, Aragorn (död 2009), Rufus (död 2009), Imma (död 2013), Conny (död 2011),
Assar (tyvärr försvunnen sedan sommaren 2013), Sixten, Majsan, Jenny (död 2015) och Rafael.
Vår lille nykomling Robin finns inte med på bilden än...

måndag 11 juni 2012

Matte

Philemon hade alldeles rätt i sina farhågor - idag har jag varit i Skövde och köpt en mjuk krage åt honom. Veterinären skickade med honom en tratt hem, men jag behövde bara prova den på Philemon en enda gång för att inse att det aldrig skulle gå - han säckade bokstavligt talat ihop totalt, min lille skånepåg. Så jag hoppades att han skulle låta såret vara... men ledsamt nog har han slickat så intensivt på det att hela sårskorpan lossnat och såret blivit större. Så idag kapitulerade jag för faktum och satsade 360 kronor på en sådan där uppblåsbar, justerbar krage som sägs tillåta katten att äta och sova bekvämt, men ändå hindra att den når dit den inte skall...


Så här såg såret ut i lördags - med sårskorpa och begynnande pälsväxt...


... och så här ser såret nu - rent, men större och skyddslöst

Så detta blev resultatet, och jag överdriver inte om jag säger att killen är måttligt förtjust:

Givetvis tar kragen ifrån honom den största livsglädjen, det är ofrånkomligt. Han ligger mest i min famn och deppar. Men han äter bra, dricker vatten och verkar ligga någorlunda bekvämt... jag har inte blåst upp kragen helt, utan bara så mycket att jag ser att han inte kommer åt såret. Och nu hoppas förstås både Philemon och jag att såret läker riktigt, riktigt fort! Jag vill ha tillbaka min "studsboll"... *slokar nästan lika mycket som Philemon*

8 kommentarer:

  1. Stackars Philemon!!! *tröstspinn*

    Men upp med morrhåren, en sån där krage är mycket bättre än (fån)tratten, jag har testat nyligen efter ett fult bitsår i sidan!!!
    I alla fall när väl tjänstehjonet vaknade till och kom på att att jag ju inte kunde gå på pottan (vår potta är inbyggd i en HOL-kista från Ikea och har ett litet ingångshål) med kragen på! Jag hade små guldfiskar simmandes framför ögonen och avestaforsen brus i öronen innan pottan kom ut i det fria!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ou naj, så rälit! *ryser* Jau tror att jau sover maj igenom den här prövotiden...

      Tass från Philemon, olycklig rex.

      Radera
  2. men lille gubben, sorgligare än så blir det inte!!!
    nosgos å tröstegottisar
    Maurice & Kajsa

    SvaraRadera
  3. Bara såret får läka, blir det bättre och er vanliga "studsboll" är tillbaka.
    Jisses så mycket spring och studs i benen han har hunnit samla på sig till dess. Philemon kommer nog att gunga krokig tass i takkronan ;-)

    Kram
    /Julia

    SvaraRadera
  4. Det var verkligen en talande blick, hoppas verkligen att det läker fort nu.Tröstbuffar

    SvaraRadera
  5. Hoppas det läker fort nu. Tazz&Kram

    SvaraRadera
  6. Håller tassarna för att det där såret läker riktigt fort !!!
    Fast jam måste ju säga att du ser riktigt stilig ut i den där kragen Philemon :)

    SvaraRadera
  7. Usch jag VET precis..min tjejja gör precis så med...säckar ihop och släpar bokstavligen tratten i golvet. Kan knappt få fram ett vanligt mjau, helt tom blick och totaldeppar :( . Jag låter henne gå utan flera ggr om dagen under uppsikt.

    SvaraRadera