Här ovan ser ni oss alla: Philemon, Aragorn (död 2009), Rufus (död 2009), Imma (död 2013), Conny (död 2011),
Assar (tyvärr försvunnen sedan sommaren 2013), Sixten, Majsan, Jenny (död 2015) och Rafael.
Vår lille nykomling Robin finns inte med på bilden än...

lördag 30 juni 2012

Sixten har ordet!

Hej. Jag är huskatt och novis i klostret i Otterbäcken. Jag och min bror Assar kom hit från Kristinehamns djurhem där vi och våra 3 systrar bodde när Matte och gammelmatte kom för att titta efter en katt åt gammelmatte som nyss hade blivit ensam för att gammelhusse i familjen hade gått över regnbågsbron. När gammelmatte fick syn på mig och min bror som förskräckta tryckte på en hylla så frågade hon personalen om oss och då fick hon veta att ingen kunde få oss att känna oss trygga, medan våra syrror hade vant sig vid människor. De hade hittat oss under ett skjul i Skranta-området vid Karlskoga (samma område där man senare fann Rafael). Då såg vi ut så här:

Så här såg vi ut första gången matte och gammelmatte såg oss!

Vi fick åka brummis instängda i varsin kattbur och det var läskigt, för vi hade ju aldrig varit isär förut. När sedan brummisen stannat så bars vi in i ett stort hus och uppför en trappa och in i ett rum och där släpptes vi ut. Där fanns torrfoder och vatten och en skål med blötmat, men inte kunde vi äta nu när vi var så rädda. Tvåbeningen tog transportkorgen med sig och gick ut och stängde dörren. Vi tittade oss omkring och såg att i andra änden av rummet fanns en toalåda, men de första dagarna gick vi inte på lådan utan vi *skäms* gjorde ifrån oss på en matta i rummet. Varje dag kom någon in och fyllde på rent vatten och kollade om vi hade torrfoder, kollade lådan och gick sedan iväg och lämnade oss i fred. I många, många månader levde vi så här innan gammelmatte lyckades få oss att ta emot godis och att hon satt och läste sagor för oss. Så småningom behövde matte rummet till gästrum och då bars vi över till gammelmattes lägenhet där vi fick ett eget rum på övervåningen, men skillnaden var att här stod dörren öppen och maten serverades i köket och lådan stod i övre hallen. Vi vågade ju inte gå ned och äta när tvåbeningarna var vakna utan vi åt på nätterna. Vi upptäckte också att det bodde två katter till i lägenheten. Det var två tjejer från Södertälje katthem. De hette Jenny och Majsan. Det var egentligen då vi förstod att Assar och Sixten var våra namn. Nu dröjde det inte länge förrän vi vågade oss fram när gammelmatte eller matte fanns i lägenheten, men det dröjde länge innan jag vågade gå fram och bli gosad med, men nu gillar jag skarpt att sitta i gammelmattes famn och gosa, gosa, gosa. Numera sover jag också i hennes säng om nätterna där också Majsan och Rafael ligger. Det är så mysigt! Sista tiden har även min bror Assar legat i sängen, fast bara nere vid hennes fötter och när hon vaknar så försvinner han därifrån. Han har ännu inte förstått hur skönt det kan vara att få ligga i hennes famn. Jag hoppas att det inte dröjer så länge till.

3 kommentarer:

  1. Åh vad jag tycker om såna här berättelser! Tänk att det finns tvåbeningar som matte och gammelmatte. Varför finns det inte fler såna när det finns så många som behöver dem?

    SvaraRadera
  2. Frrrrrrrrrrrrr:-) Tänk att det kan bli så bra!

    SvaraRadera
  3. Vi blir allt lite "blöta i ögat" . Så skönt att ni kom hem till gammelmatte och matte som förstår så bra och att ni snart är tryggisar allihop. Hoppas verkligen att Assar också upptäcker hur skönt det är med gos. Vi blir så glada när vi läser om er! Nosbuff

    SvaraRadera