Här ovan ser ni oss alla: Philemon, Aragorn (död 2009), Rufus (död 2009), Imma (död 2013), Conny (död 2011),
Assar (tyvärr försvunnen sedan sommaren 2013), Sixten, Majsan, Jenny (död 2015) och Rafael.
Vår lille nykomling Robin finns inte med på bilden än...

söndag 24 juni 2012

Matte

Även den här dagen har handlat om frihet. Mellan regnskurarna tog jag nämligen ut först Jenny och sedan Majsan på koppelpromenad i trädgården - och det var en upplevelse, för Jenny bestämde sig för att gå fot och Majsan betade gräs medan hon gruffade för sig själv. De var så fogliga att en småfågel kom flygande och hovrade över oss för att ta sig en titt på "fienden"! *skrattar* Men oj, så bra deras bantning under vintern och våren har varit... fortfarande ser de tjocka ut, men det är bara löst skinn med tjock päls... jag fick "strama åt" selena ordentligt kring halsar och midjor för att de skulle sitta bra.

Efter middagen stängde vi in Philemon och Imma i mitt vardagsrum och släppte istället lös Sagge i huset. Han brydde sig inte ett dugg om att det regnade ute, utan använde kattgården lika mycket som om solen hade lyst... samt kom emellanåt in och torkade av sig på mig genom att slingra som en orm kring mig där jag satt vid köksbordet. Jag blev både blöt och luddig, milt uttryckt. Sedan följde han med stort intresse hur gammelmatte och jag spelade Geni... fast hans sätt att delta var att först jaga speltoppen runt bordet och sedan lägga sig tvärs över spelplanen. Nåja, huvudsaken var att han spann - och det gjorde han! Överhuvudtaget är Sagge mycket "verbal" och pratar nästan hela tiden... han har ett fascinerande brett register för att vara huskatt, men det hänger kanske samman med att han är väldigt intelligent? Jag menar, ovanligt skarp i huvudkontoret t.o.m. för en katt.

6 kommentarer:

  1. Han kanske har spanska rötter? Nisse är spanjor och snackar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmmm... tänk om det är så? Vad jag vet föddes Sagge på en gård någonstans i trakten häromkring och fick höra att "den skulle det aldrig bli något med"... men hans husse älskar honom sedan första stund, och Sagge är en underbar kille!

      Kram från sr. Carina, klosterkatternas tjänarinna.

      Radera
  2. Vad roligt att höra att Jenny och Majsan är ute och rör på sig och att de har gått ner i vikt! Duktigt av matte att klara att stå emot deras bedjande ögon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktum är att dieten har fungerat alldeles utmärkt. De älskar maten (Royal Canin Obesity Management) och nu styr vi sakta över dem på det torrfoder de skall äta framöver (Royal Canin Neutered Satiety Support) som gör dem mätta utan att de går upp i vikt igen. Den äter de också med glädje, så det här går alla tiders!

      Kram från sr. Carina, klosterkatternas tjänarinna.

      Radera
  3. Härligt med pratglada katter :)
    Många är duktiga på att konversera. Man frågar nåt och får svar, jätteroligt!!!

    Kram
    /Julia

    SvaraRadera
  4. Åh vilken mysig dag och härligt med alla glada katter!! Nosbuff

    SvaraRadera