Här ovan ser ni oss alla: Philemon, Aragorn (död 2009), Rufus (död 2009), Imma (död 2013), Conny (död 2011),
Assar (tyvärr försvunnen sedan sommaren 2013), Sixten, Majsan, Jenny (död 2015) och Rafael.
Vår lille nykomling Robin finns inte med på bilden än...

onsdag 30 september 2015

Jenny

Kära alla mina fina vännisar!

Som ni vet är jag mycket sjuk, och ingen vet hur det här slutar... jag skall till Olle i morgon så att han får titta i min mage vad det är som gör att jag mår så dåligt och magrar så förfärligt. Matte har berättat att Olle misstänker att det kan vara en tumör, och om det är på det viset har jag en sjukdom som heter cancer - och är det så, vill jag nog slippa må så här, för vi klosterkatter har tittat på Internet och läst lite i mattes böcker om katters sjukdomar, och där står att det inte brukar gå bra för katter som har cancer. Man kan få operera bort tumörer och få cellgifter insprutade i sitt blod och så, men det känns faktiskt inte som något jag vill vara med om... ja, så om det är så att klumpen i min mage är en tumör, tassar jag nog hellre över Regnbågsbron. Det är inget vidare att leva så här... jag kan knappt gå, ens, och idag när jag ville fånga en fluga skrattade den åt mig när jag försökte springa efter den! Sådant känns rätt värdelöst för en katt. Särskilt när man varit en så förstklassig jägare som jag - jag tog ju min senaste mus för bara några veckor sedan! Men på andra sidan bron blir det annorlunda, och vem vet, jag kanske springer på Assar där?!? Och den där knasbollen Conny, som i slutänden visade sig inte vara så pjåkig ändå... ni kommer väl ihåg honom? Han slogs med en läskig orm och blev biten, men han räddade en mini-tvåbening som dansade barbent i gräset och det tycker jag var jamarns stiligt gjort! Och framför allt hoppas jag få träffa Imma, för henne saknar jag.

Ja, som jamat, jag vet alltså inte ännu vad jag bestämmer mig för. Det beror på hur det blir i morgon. Men för säkerhets skull tackar jag för mig, önskar er allt gott (och massor av smaskigheter att äta varje dag - minst!) och ser fram emot att få träffa er på andra sidan bron när den dagen kommer. Ha det bäst, vännisar! Ni har varit jamarfina allihopa!

Å, en sak till - jag har fundilerat mycket på vem som skall efterträda mig som bolis här i klostret, för ingen av katterna passar riktigt till det utom Majsan och hon har nog av att vara abbemissa. Killarna är så barnsliga och slåss med varandra när de blir osams, och så får inte en bolis bete sig... så efter mycket tänkande och jamande med både Majsan och matte, har jag kommit fram till att det bara finns en vettig kandidat: Belle! Hon är visserligen en skällis, men hon är svart - vilket är viktigt - och duktig på att vakta - vilket är ännu viktigare. Dessutom har jag sett hur bra hon är på att avbryta slagsmål, när två av killarna ryker ihop. Så, så får det bli. Belle blir klostrets nya bolis.

Slut på rapporten.
Hederstassar från Jenny, avgående bolis.

6 kommentarer:

  1. Håller tassarna för att det inte är den där usliga cancern som slagit till i din mage , Jenny !
    Men om det skulle vara det så håller jag nog med dig om att det där med operation och en massa cellgifter det hade inte jag heller velat vara med om !
    Tycker det låter klokt att du utser Belle till bolis , för hundar kan faktiskt vara riktigt OK har jag märkt :)

    Tassklappar o Nosbuffar

    SvaraRadera
  2. Stor puss på nosen till dig fina Klosterkatt och Bolis Jenny. Och många, många kramar till övriga Klosterkissarna, Klosterskällisen och Klostermattarna. Jag tänker på er jättemycket. Tassa tryggt imorron om det skulle bli så att du får gå över Bron... Fast jag hoppas att det inte blir...

    <3 <3 <3

    *tårar i ögonen*

    / Barbro

    SvaraRadera
  3. sari med skruttan och leon30 september 2015 kl. 20:58

    lilla jenny,vi här hemma håller svansar,tassar och tummar för att det inte ska vara den där dumma cancern i din mage..
    men är det så så kommer det en ganska liten men bastant pojke med korta ben och vackra melerade färger och välkomnar dig där vid regnbågsporten
    han kan nog visa dig dom allra bästa muslingställena där så duktig jägare som han var : )
    en gammal pojke men kanske ung i sinnet nu som jag fick skiljas från för 3 år sen för han fick fel på njurarna.det är min pepsi
    ni pälsbarn är oss tvåbeningar så kära,ändå får vi ha er så kort tid av vårat liv..
    men tiden mäts ju inte i kvantitet,utan kvalitet som en viss herr otis katt sade en gång.dessa ord har stannat i en älskande mattes hjärta,mitt..

    ha det så gott,hur det än blir
    varma nosbuffar till dig och kramar till din matte
    till din matte vill jag säga,oavsett hur det än blir,finns hon alltid kvar hos dig i ditt hjärta

    matte sari med hittekatterna skruttan och leon och änglakatten pepsi

    SvaraRadera
  4. Käraste lilla Jenny, vad som än sker, så är vi alla med och spinner för dig; och om det får bli ett stillsamt farväl-spinnande eller en läkande spinnhealing, det märker vi...

    Vi tycker du är klok som lämnar över bolis-sysslan till Belle, för även om du inte bestämmer dig för att det är dags att tassa över bron, så kan det ju vara lämpligt att pensiokattsera dig och bara ta det lugnt.

    Nospussar från Jansson, Pejst, Krokodillan, Fjant och Lillan

    SvaraRadera
  5. Skickar en liten tankeklapp till dig och tröstekramar till mattarna.

    SvaraRadera
  6. Finaste Jenny. Vi är med dig och håller allt vi har och hoppas att du stannar kvar ett tag till även om vi vet att det är fankattiskt hos Skaparkatten. Nosbuffar

    SvaraRadera