Här ovan ser ni oss alla: Philemon, Aragorn (död 2009), Rufus (död 2009), Imma (död 2013), Conny (död 2011),
Assar (tyvärr försvunnen sedan sommaren 2013), Sixten, Majsan, Jenny (död 2015) och Rafael.
Vår lille nykomling Robin finns inte med på bilden än...

torsdag 5 september 2013

Jenny

Numera står mellandörren öppen varje dag. Inte hela dagarna, men till Sixten börjar slåss med antingen Philemon eller Imma. Sedan måste Sixten gå hem, och då brukar jag följa med. Ibland kommer Majsan också. Rafael, däremot, stannar gärna så länge han kan hos gammelmatte, som han räknar som sin matte. Matte är reserven som duger när inte gammelmatte finns att tillgå.

Det är bra att jag får tillgång till hela huset, eftersom jag ju är bolis och har tass om säkerhetsansvaret här hemma. Då kan jag kontrollera att allt är som det skall vara. Idag upptäckte jag att det luktade främling i ena änden av källaren, och Imma berättade för mig att det hade varit en tvåbening där för att ordna så att strömmingen fungerade. Jam, hon har väl jamat för er att vi haft strömmingslöst här hemma i nästan ett dygn? Nu igår kom den där tvåbeningen hit och trollade tillbaka strömmingen på något sätt, och det hade jag bra gärna velat vara med om... men det finns en mellandörr i källaren också, tyvärr, och den är nästan alltid stängd. Matte säger något om att ifall den inte var det, skulle jag stå i hennes källartrappa och jama jämt och ständigt... skulle jag väl inte! Bara när jag behövde komma in. Vilket i och för sig är ganska ofta, det erkänner jag. Ni förstår, inne hos oss fungerar inte kranen i köket lika bra som hos abbemissan - det kan ju bero på att matte blir galen av mitt jamande och öppnar kranen där, medan det inte lönar att jama om kranöppning hemma hos oss. Gammelmatte orkar inte bo där just nu, har abbemissan berättat... hon är rädd för att vara ensam. Så istället öppnas mellandörren, så att vi katter kan komma in till henne när hon nu inte kommer in så ofta till oss.

Kan jama att ingen av oss husisar har fått någon kattsnuva - vi är nog mera robusta än de veka rexarna! *fnissar*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar