Här ovan ser ni oss alla: Philemon, Aragorn (död 2009), Rufus (död 2009), Imma (död 2013), Conny (död 2011),
Assar (tyvärr försvunnen sedan sommaren 2013), Sixten, Majsan, Jenny (död 2015) och Rafael.
Vår lille nykomling Robin finns inte med på bilden än...

torsdag 16 september 2010

Matte

Det är nog bäst att jag bloggar åt Jenny idag, för hon är lite... eh... vinglig. Så hon ligger och vilar sig, medan Majsan pysslar om henne.

Nu har vi varit hos veterinären i Mariestad - Olle heter han och åtminstone jag tycker att han är suverän! (Vad katterna tycker beror nog lite grand på vad han gör med dem?!?) I mina ögon visar han dock en sådan djup respekt för djuren, hanterar dem med omsorg och är mycket kunnig, så jag känner mig mycket trygg med att ha alla katterna inskrivna hos honom.


Vadsbo Djurklinik i Mariestad



Jenny och gammelmatte väntar på sin tur


Hur som helst undersökte han Jennys höfter och bakben ordentligt och konstaterade att hon är helt frisk i både benstomme och muskulatur. Så det vi har upplevt - att hon skrikit till när man tagit i hennes högra höft någon gång - beror med all sannolikhet på att en nerv råkat komma i kläm just då. Oerhört skönt att få veta!

Så gav han henne en narkosinjektion och släppte ner henne på golvet, varpå hon omedelbart siktade in sig på dörren. Den var dock stängd, så hon gjorde en lov inåt rummet, vinglade till och blev liggande platt på mage med alla fyra benen åt olika håll. Då lyfte Olle upp henne igen, och vid det laget sov hon som en stock... så han kunde i lugn och ro undersöka hennes tänder och slipa lite tandsten. Inte mycket - hon har bättre tänder än jag!


Ena sidan av munnen blir omskött...



... och så den andra!


Några fel hittade Olle inte på bettet heller... så hon fick en uppvakningsinjektion och han la henne så omsorgsfullt tillbaka i transportkorgen som om hon varit hans egen katt *mycket rörd*. Under hemresan började Jenny sedan vakna till så smått, men fortfarande här hemma är hon väldigt vinglig och ligger helst still på golvet.

PS. Varken Jenny eller Majsan kommer att bli glada när vi berättar vad Olle sa innan vi gick... DIETFODER anbefalles... stackars små missar! *ler stort* DS.

PS igen. Gammelmatte säger att Jenny är så yr i mössan just nu att hon skulle kunna slänga sig på golvet och missa... fy, så styggt sagt! *ler stort* DS.

9 kommentarer:

  1. Åh vad skönt att allt var ok med Jenny! *kurr*
    Matte berättade att hon tycker det är så skönt med vår veterinärklinik när nån av oss skall sövas, då lämnar hon på morgonen och hämtar sen en fullt uppvaknad katt på eftermiddagen.
    Jag blev lite misstänksam över hennes berättelse - hämta katt? vad då för katt? För inte kan hon väl mena att vi måste gå till vettisen? *ryser*
    Jag missförstod nog det hela...
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
  2. Såna nyheter vill man ha fler av. Friska katter är vad vi alla önskar oss. Krama om lilla VingelJenny från alla katter på Södertälje Katthem.

    SvaraRadera
  3. OH, så skönt att höra att Jenny inte är trasig i höften.
    Nu är en klar och två kvar. Hoppas att det går lika bra för dem, vi håller tassarna!

    SvaraRadera
  4. Här oinkar vi för fullt och popcornshoppar.
    Så härligt att Jenny mår bra.
    Den där vingelsprutan är läbbig
    (Michigans erfarenhet)
    Nu är det två kvar som vi håller våra tassar för.

    Phuss på nosen

    /Michigan & Arizona

    SvaraRadera
  5. *flås flås flås*
    Phuuuuu. Jag galopperade in till er blogg för att kolla VAD det var som Jenny blivit sövd för.
    Befarade operationer och läskigheter.
    Tur att det bara var enligt bilderna!
    *drar in tungan igen och andas normalt*
    Jag tyckte annars att Imma kunde bli ett av två (fnissvoff) jamrör (jättefnissvoff) tillsammans med Sippo.
    En västlig katt och en östlig katt. En av varje kön. Liite olika livserfarenheter.
    Men. Jag är ju bara vovve jag....så jag fattar väl inte vilka kvalifikationer som behövs...
    *vift vift vift*

    SvaraRadera
  6. Ojoj, ett sådant förtroende du har för mig, Trassla! *rodnar om nosen* Tack, vännen! Men jag har tassarna fulla som abbemissa och har lagt min röst på Sippo och Wikki... tycker de kompletterar varandra jättebra. Jenny fick sina tänder kollade och slipade, inget värre. Vi befarade höftproblem, men de visade sig må bra bägge två. Känns skönt att veta!

    Tass från Imma, abbemissa.

    SvaraRadera
  7. Skönt att det är bra med lilla Jenny mår bra. Fast jag förstår att alla katter protesterar mot lightfoder. Fyjam för sånt.

    SvaraRadera
  8. Så skönt då. Att ha en veterinär man litar på är nog väldigt viktigt, det känns så mycket bättre då.

    Sisko var förresten också hos veterinären igår, hon såg fin ut i magen sa vår vet, lite förhöjda levervärden bara, så meducin för det måste hon äta, men det går nog bra. På veterinärmedicinska hade de hotat med att svullnaden kanske aldrig skulle lägga sig helt efter hennes förfärliga attack i början av augusti, men tydligen har den gjort det:-)

    Detaljer från besöket kan läsas om här:
    http://my.opera.com/Kattslaven_Koko/blog/uppfodrande-outfodrad-katt

    SvaraRadera
  9. Vad skönt att det var bra med jenny! Gulligt av Majsan att ta hand om henne. Blir tuffa tider framöver med lightmat..Nosbuff

    SvaraRadera