Här ovan ser ni oss alla: Philemon, Aragorn (död 2009), Rufus (död 2009), Imma (död 2013), Conny (död 2011),
Assar (tyvärr försvunnen sedan sommaren 2013), Sixten, Majsan, Jenny (död 2015) och Rafael.
Vår lille nykomling Robin finns inte med på bilden än...

onsdag 10 april 2013

Philemon

Ibland vet jau ente vau matte vill med det hon gör, måste jau jama. Som idaug, till exempel. Pau eftermiddan frågade hon maj om jau "ville med ut" och så satte hon pau maj en tjock tröja, sele och koppel.

"Bra!" tänkte jau "nu får jau en solig promenaud" - men vet ni vau hon gjorde? Hon tog med maj till brummisen! "Jamhajam" tänkte jau "nu tänker hon göra saj auv med maj"... så jau satte i att skrika det värstaste jau kunne medan matte körde maj till ett stort hus som jau aldrig hade sitt förr. Där bar hon in maj och berättade att "det här är biblioteket" och "det här är apoteket" och "det här är vårdcentralen", och jau blev gosad med auv främmande tvaubeningar medan jau satt fastklamrad i mattes famn... fast tvau auv dem fanns i ett rum som såg precis ut som hos veterinären. "Det är människostickisen" förklarade matte när jau beklagade maj, och tvaubeningarna som vau där gosade länge med maj. "Du vet väl att du ente får vara här, egentligen" sa di och så ville di aldrig att jau skulle gå. Det gjorde vi ändå, matte sa nåt om allergiker, och så bar hon ut maj till brummisen igen. "Naaaaaaj!" skrek jau "Jau vill ente flytta!" för jau trodde ju fortfarande att matte skulle lämna bort maj... men tänk, vi kom hem igen och jau fick gå en lång och skön promenaud i solen i min egen trädgård innan vi gick in i mitt alldeles egna hem där jau bor. Imma jamade senare att jau vau dum som trodde att matte skulle lämna bort maj för "så skulle matte aldrig göra"... men vau skau man tro när en blir insatt i en brummis och ivägkörd nån annanstans än till veterinären?

Gissa en katt som sov hele eftermiddan? Jau vau alldeles slut!

Nu vill Imma att jau jamar att hon har lyckats tömma kameran, så framöver skau hon visa er bilder i massor, lovar hon...


Tillägg av matte: Philemon var så rastlös att jag lät honom följa med mig på några ärenden i Gullspång (3 km härifrån). Vi besökte apoteket, biblioteket och vårdcentralen - tre platser som gammelmatte och jag ofta har anledning att åka till och därför ofta talar om med våra katter. Philemon ylade som en mistlur hela bilresan dit och hem - nästan i klass med Imma, vilket inte vill säga lite! Väl hemma igen fick han gå runt i trädgården och njuta av solen en lång stund innan vi gick in, och sedan sov han som en stock timme ut och timme in... *ler stort*

4 kommentarer:

  1. Så där brukade min matte göra med mig innan jag blev kattererad.
    Alltså ta med mig till olika ställen för att trötta ut mig :)

    SvaraRadera
  2. Roligt att du fick besöka ställen där du egentligen inte får vara.
    Nu fick du se att matte ALDRIG skulle "ge bort" dig och en nyttig erfarenhet att man KAN åka brummis utan att hamna hos vettisen ;-)

    =^.^=

    Nosbuff

    SvaraRadera
  3. Vad snäll hon är matte som vill att ni ska få se platser hon brukar prata om. Fast jag förstår att det var läskigt att åka i den där brummisen. Den både låter och luktar illa ju!
    NosGos

    SvaraRadera
  4. Men det var då för väl att du kom med tillbaka! Fast jag tror aldrig vare sig matte eller gammelmatte skulle göra sig av med nån av er.

    SvaraRadera