Här ovan ser ni oss alla: Philemon, Aragorn (död 2009), Rufus (död 2009), Imma (död 2013), Conny (död 2011),
Assar (tyvärr försvunnen sedan sommaren 2013), Sixten, Majsan, Jenny (död 2015) och Rafael.
Vår lille nykomling Robin finns inte med på bilden än...

torsdag 4 oktober 2012

Imma

Idag är det äntligen min tur att jama om bilderna i kameran... matte och jag har väl inte alltid samma åsikt om vad som är intressant att titta på, jamar jag, så nu har jag tvingat till mig att få visa er detta.

Titta på bilden - det är SÅ HÄR, och inte på något annat sätt, man skall använda de där eländiga plasttrattarna!

Jam tror inte att träd lider tillnärmelsevis lika mycket av att ha en tratt om halsen som vi katter gör, och inte blir de hindrade att äta och dricka av tratten heller... så se till att era hussar och mattar gör så här i fortsättningen, om de nödvändigtvis måste sätta tratt på någon!

Och varför har trädet tratt, då? Jo, det kan man tydligt se på nästa bild, som matte tog en stund senare:

Fräsen tycker tydligen väldigt mycket om att klättra i det här trädet (som av någon outgrundlig anledning bor inomhus i en stor kruka istället för utomhus där träd borde hålla till, tycker jam) så hans matte har satt dit trattarna för att hindra honom från att välta omkull alltsammans *fnissar*.

Och med det är åtminstone jam klar med helgens bilder - få se om matte kommer på något mer att skriva om, men i så fall får hon allt be vackert att få låna bloggen igen. För det är ju faktiskt klosterKATTERNAS blogg, inte klosterMATTARNAS!

Idag är hon dock för nipprig för att skriva något vettigt, så jag behöver inte oroa mig. Jag vet inte om jag har jamat om det förut, men det är något TV-bolag som kanske skall komma hit och filma oss, eftersom de håller på att göra en TV-serie om tvåbeningar som valt att leva med många djur... och idag ringde de från det där bolaget och intervjuade matte, berättade mer om programmet och sa att det dröjer ett tag innan det kommer så långt som till inspelning. Det sistnämnda gjorde matte en smula lugnare... för här ser ut som om vi bor i ett förråd just nu, eftersom mattarna håller på att renovera två av rummen här hos mig och två rum i källaren. Och eftersom de är alldeles ensamma om allt jobbet, blir det inte mycket gjort, om ni förstår hur jag jamar... de skulle behöva ha massor av folk som kom hit och hjälpte till med att bära saker, montera bokhyllor, spackla och måla väggar m.m... men när man bor på landet har alla vänner så långt till en, så det är inte så lätt att få den hjälpen. Nu har matte lite mer tid på sig att få allting i ordning... jag tror att det fick henne att må lite bättre, för hon har varit väldigt stressad över det där med filminspelningen. Tänk om tvåbeningar inte samlade på sig så mycket skräp ändå! Vi katter nöjer oss med mat- och vattenskål, sandlåda och några sköna liggplatser... men människor behöver ha allt möjligt omkring sig, verkar det som. Titta bara på hur Max och Måns har det just nu när deras husse packar kattonger och kör fram och tillbaka mellan deras nuvarande Paradis och det nya Paradiset de skall flytta till! Stackars killar, det måste vara jamarjobbigt att försöka leva kattligt i den röran...

1 kommentar:

  1. Detta påminde mig om att jag i Spanien sett folk som klätt stammen på t ex en tall med metallskiva. På så sätt får inte någon katt grepp och kan inte klättra upp för högt upp. Vilket kan vara bra för både katt och omgivning. Sedan finns det andra varianten med ett band runt trädet med taggar utåt. Den varianten tror jag mest varit för att t ex inte bovar ska ta sig in via ett träd.

    SvaraRadera