Här ovan ser ni oss alla: Philemon, Aragorn (död 2009), Rufus (död 2009), Imma (död 2013), Conny (död 2011),
Assar (tyvärr försvunnen sedan sommaren 2013), Sixten, Majsan, Jenny (död 2015) och Rafael.
Vår lille nykomling Robin finns inte med på bilden än...

onsdag 17 oktober 2012

Imma

Idag hade jag tänkt jama lite om jakt. Vi klosterkatter går ju inte ut i det fria, så vi kan inte fånga byten så där som Max och Måns, Dui och Deco, Gustav och andra bloggvänner gör... men det finns levande byten inomhus också: flugor, mygg, spindlar, små gröna flygfän med långa vingar, en och annan mus och så. Jam, just insekter är det emellanåt gott om här hemma - så ymnigt förekommande att t.o.m. matte klarar av att jaga dem!


Mattes byte häromnatten...

Fast mest fångar vi möss, både levande och den andra sorten. Som igår t.ex., när jag fick en alldeles ny vit pälsmus av matte - gissa hur länge den levde?!?

Det finns fortfarande tillräckligt mycket kvar av den för att jag skall kunna döda den åtminstone en gång till - trodde ni att abbemissan hade blivit för gammal för jakt, va'?!? Nej minsann, jag är bara lite mer noga med vilka byten jag tar! Helst skall det vara just vita pälsmöss, för de har så goda svansar...

Så har jag en hälsning till Sigge Svamphund: mattarna rapporterar att här finns massor av alldeles utmärkta spa-gropar att testa! Dessutom hittade gammelmatte idag en mycket simvänlig sjö, dessutom inomhus så att man absolut inte behöver riskera regn:

Hon skall tydligen åka till den där inomhussjön varje onsdag nu för att göra något hon kallar "vattengympa" - du kanske vet vad hon menar? Så vill du hänga med någon gång, är det bara att voffa till!

5 kommentarer:

  1. Ser att det är ungefär samma bytesdjur som jag kan ta här hemma hos mig som ni hos er :)
    Min husse säger att det där är ingen simbassäng , det är en alldeles perfekt fiskdamm ;-)

    SvaraRadera
  2. Att jaga musebusar av tyg eller päls inomhus är poppis lite överallt ;-)
    Så skönt gammelmatte har det i bassängen!
    Vattengympa är jättebra för att träna muskler med, man är lättare i vatten än på land.
    Bra för hennes hjärta också!

    =^.^=

    Nosbuff

    SvaraRadera
  3. Vi haqr mest insekter här hemma också, men att knipa en fjäderkotlett är inte dumt när man får chansen! Längtar efter att ta en riktig musling men det får vi nog vänta länge på.nosbuff

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Läser bloggen då och då..
    Tack för inbjudan till Fair-trade -fika i morgon. Vi kan dock inte komma då. Ska försöka hinna med att ringa till Er nån dag.
    Kram från Tassverkarens fru

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt okej, ni är välkomna på fika närhelst ni vill!

      Kram från klostermattarna.

      PS. Roligt att ni läser vår blogg! DS.

      Radera