Här ovan ser ni oss alla: Philemon, Aragorn (död 2009), Rufus (död 2009), Imma (död 2013), Conny (död 2011),
Assar (tyvärr försvunnen sedan sommaren 2013), Sixten, Majsan, Jenny (död 2015) och Rafael.
Vår lille nykomling Robin finns inte med på bilden än...

onsdag 22 maj 2013

Gammelmatte har ordet

Den här sommaren artar sig att bli väldigt innehållsrik. Först är det dags att få ned frön i jorden så det blir lite blommigare här. Nu håller jag på att jämna ut marken lite där de två sista sålådorna ska stå - de som ska innehålla sallad, mangold, persilja, dill, och diverse andra kryddväxter. "Rundeln" ska besås med halvhöga blommor och så ska de båda sittbänkarna sättas dit och målas. Den stora sålådan för blommor har jag byggt på med en våning för vi behöver ha dit en hel del jord för att få det att växa bra där. Vi ska fylla på jord i de två dubbla sålådorna också och där ska vi sätta potatis, morötter, rödbetor och purjolök. Vi ska också försöka få tag på ett gråpäronträd som ska sitta i mitten av rundeln. Kan bli fint med något som skuggar om man vill sitta där och meditera eller läsa.
Kicki vet precis vad allt heter, men jag är den som ser till att planteringsramarna är i ordninggjorda åt henne. Klosterträdgården växer långsamt fram trots att jag inte orkar så mycket längre.

Nu har vi ju också en liten hund här och vi måste anpassa oss efter hennes behov och nu ikväll ringde Sagges husse och behöver ha hjälp med kattvakt i 10 dagar för han ska resa bort på en kompis begravning, men nu vet han om festen den 6:e juni och jag hoppas att han och hans tjej kommer. Vi räknar i alla fall med det. Jag hoppas att vi hinner få lite trädgårdsgrönska innan dess för då känns trädgårdsfesten lite mysigare. Nåja, nu vet jag i alla fall varför vi inte tog in Musse. Nu vet vi att vi aldrig skulle ha mäktat med honom också.

Nåja, jag tror nog att sommaren blir fylld av både arbete och nöje - Precis som det ska vara.




3 kommentarer:

  1. Ta det varligt Gitte! Det kommer att bli jättefint! Tänk att ni ska odla så mycket, gott med egen frukt och grönsaker!!!

    Kram
    /Julia

    SvaraRadera
  2. Blir jamarns finfint i trädgården tror jag !
    Attans att jag inte kan skicka upp matte på ditt kalas , bara för att hon ska glo på skräniga sminkade gamla gubbar *sur*

    SvaraRadera
  3. Det låter som om det kommer bli en underbar trädgård, både för avkoppling och odling. Trevligt att träffa Sagge igen, men det kanske är tur att det är tillfälligt eftersom ni har ytterligare en fyrbent gäst. Kan ni tänka er, att när det för några veckor sedan var en bild på Max och Måns husse, så trodde matte att han hade en kisse i knät. Hon hade inte förstått att Belle(a?) var så liten. Kurr och burr.

    SvaraRadera