Här ovan ser ni oss alla: Philemon, Aragorn (död 2009), Rufus (död 2009), Imma (död 2013), Conny (död 2011),
Assar (tyvärr försvunnen sedan sommaren 2013), Sixten, Majsan, Jenny (död 2015) och Rafael.
Vår lille nykomling Robin finns inte med på bilden än...

torsdag 16 maj 2013

Imma

Igår kväll var matte bekymrad över att hon kände sig "bedövad" över vänstra sidan av magen och ryggen i midjehöjd, så i morse ringde hon till sin människovet och blev tillsagd att komma in direkt. När hon kom hem, hade hon medicin med sig och berättade att hon hade fått borrelia, en sjukdom som man får av fästingar. Men hon hade inte märkt att hon var fästingbiten! Doktorn hittade bettsåret på hennes rygg och sa att fästingen troligen hade fallit av för någon vecka sedan... och nu måste matte äta medicin och hålla sig borta från solsken i nio dagar. När det precis har blivit sommar ute! "Jag får väl ha heltäckande kläder på mig" sa matte förnuftigt "och en hatt på huvudet, som skuggar ansiktet". För hon måste ju fortfarande ta ut skällisen på promenader då och då under dagen.

Nåjam, hon klarar sig säkert - det kommer att vara mycket att göra framöver, och jag har inget emot om hon stannar inomhus så mycket hon kan mellan promenaderna. Vi måste ju börja förbereda för gammelmattes fest den 6 juni och mattarna har en hel del att göra: matte skall laga mat, som sedan skall frysas in, och gammelmatte skall baka speciella tårtor, som också skall frysas in. De vill ha det mesta klart i god tid för att slippa stressa precis innan och under festen, och jag har givetvis lovat att hjälpa till. En av mina många specialiteter är att vaka framför ugnen när den är påslagen - det har jag gjort sedan jag var liten kattunge, och matte säger att jag är jamarbra på att säga till om hon glömmer bort det hon har ställt in där.

Just idag har vi dock inte gjort så mycket - mest solat. Det är nämligen jamarvarmt och soligt idag! Så mattarna och hunden har varit ute i trädgården (matte satt i skydd under ett parasoll) och vi katter hölls i kattgården:




De enda som saknas på denna bild är Jenny och undertassad

2 kommentarer:

  1. Ojojoj, tur att hon kom iväg till doktorn. Jag har kompisar som fått Borrelia och innan de fått korrekt diagnos så har de fått hör att de haft flera väldigt allvarliga diagnoser. Tjusig utegård ni har förresten! Hoppas att matte piggar på sig!!!

    SvaraRadera
  2. Nej men usch då, borrelia är verkligen inge kul. Fästingar är ena små eländen.

    SvaraRadera